El choco - jag kan inte sluta läsa!


Läser nu en bok som handlar om 27-årige Jonas Andersson från Kungälv som åker till Bolivia för att
smuggla hem kokain för att bli fri från sina skulder. I tullen åker han fast och blir satt på  det beryktade
fängelset San Pedro. Här betalar man "inträde" till de olika avdelningarna och vill man inte sova på gården så är det bara att hosta fram mera pengar för att få en cell, hans kostade närmre 20 000kr!
Det finns inga lås på celldörrarna, inga vakter på avdelningen. Vapen i mängder och obegränsd
tillgång på narkotika. På dagarna är det ganska lugnt men på kvällarna och nättera är det livsfarligt när
fångarna röker på det som dom fått tag på på dagen.


När Jonas gör entre i fängelset möts han av en vakt som säger;
"Jag är ledsen min vän", sa mannen och skakade lite sorgset på huvudet,
"men jag tror inte du kommer att överleva här inne."

Ur brevet han lyckas få faxat till sin mamma i Sverige (som trodde han hade åkt till Malmö!);

För det första så vill jag be om ursäkt. Jag tror att polisen har haft kontakt med er.
Som ni vet så har jag hamnat i fängelse i Bolivia - La Paz och fängelset namn är San Pedro
Jag förstår om ni är arga, besvikna och ledsna. Men jag hade inte något val. Jag blev hotad i Sverige
p.g jag hade skulder för ni vet vad! Men jag mår ganska bra. Men jag saknar era allihoppa.

Avdelningen jag sitter på är för personer som har haft eller har problem med droger.
Men fängelse i Bolovia är inte som fängelse i Sverige. Här får man köpa en cell och om man
inte har pengar så får man sova på gården. Man får ingen mat om man inte har pengar.
Men det största problemet är att dom pratar bara spanska.

Fängelset är som en liten stad med 2 restauranger, men jag som är på en avd för personer med
drogproblem får inte äta där.
Vi får göra våran egen mat, och maten består av soppa.
Vi äter en gång om dagen kl 12, vi får kaffe kl 7, vi går upp kl 6 sen kl 6:30 kontrolerar polisen så
alla är på plats. kl 22 låser dom cellerna och jag ska försöka sova då men det är svårt.
La Paz är huvudstaden i Bolivia och ligger uppe bland bergen på 3800 m över havet så det är ganska
kallt på nätterna.

jag har inte mer papper att skriva på så jag kan bara avsluta det här brevet med att jag älskar er
och att jag vet att jag sårar er. FÖRLÅT MIG.
p.s pussa bobo från mig snälla





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0