Plattfot


I går var jag på Intersport för att få hjälp emd att prova ut löparskor.
Jag fick springa på ett band och så tittade han hur mitt steg var, när
jag hade sprungit klart säger han att jag är plattfot....
Vi provade lite olika skor med stöd för hålfoten, är man plattfot så har man
knappt någon hålfot eller fotvalv kanske det heter.



Det resulterar i överpronering, det betyder att när jag tar ett steg
så rullar foten innåt som på bilden..



Överpronation kan göra att man känner sig trött i fötterna.
Om det fortsätter kan påfrestningarna på leder, muskler,
senor och ledband skapa smärtor inte bara i fötterna
utan också i ben, höfter, bäcken och ryggrad.

Jag har ofta ont i fötterna och blir fort trött i ryggen.
Vad gör man åt detta då?
Jo man kan gjuta inlägg efter sina egna fötter, i mitt fall så
får jag då stöd i hålfoten så min fot inte lutar innåt.

Det här hade jag ingen aning om, jag trodde att jag var svag
i ryggen men nu ska jag fixa sånna inlägg!
Har du ont lr blir trött i fötter/rygg/benen gå och kolla om du är plattfot.

Ganska intressant! 
Härifrån har jag läst på lite om plattfothet.


Kommentarer
Postat av: sarase

haha, plattfoten! söto! såg ditt sms förut. Lite sent att skicka nu. ring imorrn om jag inte hinner före. Puss

2010-04-06 @ 01:43:36
URL: http://sarase.blogg.se/
Postat av: Øyvind

Hei. Jeg har også plattfot. Bruker spesialsåler. Har du såler?

2010-09-10 @ 10:47:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0